събота, 1 септември 2018 г.

НАЦИОНАЛНО ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА В 7. КЛАС, 2018 - 2019


Алтернативна школа за лична изява  -  АШЛИ
София, ул. „Генерал Кирил Ботев” 5
0889887871


С наближаването на учебната 2018-2019 година Алтернативна школа за лична изява пожелава успех на учениците, разбирателство на родителите със своите деца и плодотворна работа на учителите!
Валентина Георгиева


  Като учител в школата, обръщам внимание върху високите резултати, които постигнаха кандидат-гимназистите и зрелостниците през миналата учебна година. Можете да видите отзиви в настоящия блог при публикациите:

 „Успех” от юни, 2018 г.
                                                  
 „Човекът и вярата” от май, 2018 г.
 

  С наближаването на учебната 2018-2019 година да проверим какво е решението на Министерството на образованието и науката за предстоящото кандидатстване след 7. клас.

Предлагам Ви копие от публикувания на www.mon.bg модел.


МОДЕЛ
НА НАЦИОНАЛНОТО ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ ПО
БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА В VII КЛАС
ЗА УЧЕБНАТА 2018 – 2019 ГОДИНА


1. Цели на НВО в VII клас съгласно чл. 44, ал. 1 от Наредба № 11 за оценяване на резултатите от обучението на учениците:

- диагностика на индивидуалния напредък и на образователните потребности на учениците от VII клас;

- мониторинг на образователния процес за прилагане на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството на образованието;

- установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати от обучението по български език и литература, определени в учебната програма за съответния клас;

- установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати от обучението в края на прогимназиалния етап по български език и литература, определени в държавния образователен стандарт за общо образователна подготовка;

- използване на резултатите от НВО по български език и литература като
балообразуващ елемент при приемането на ученици в VIII клас.


2. Учебно съдържание.

Системата от задачи по български език се определя от задължителното учебно
съдържание, включено в учебните програми от V до VII клас, като се прилагат знанията и уменията, придобити в обучението до VII клас включително.

Теми от учебното съдържание:

1. Текстът в общуването. Разговорен текст, научен текст, медиен текст, художествен текст.

2. Извличане и обработване на информация от научен, от медиен и от художествен текст.

3. Звукови промени в думата – подвижно Ъ; непостоянно Ъ; променливо Я; думи с несъответствие между изговор и правопис.

4. Видове думи според речниковото им значение и звуковия им състав.

5. Думата като лексикално средство в текста.

6. Причастия. Деепричастие.

7. Местоимение. Лично местоимение, възвратно лично местоимение, притежателно местоимение, възвратно притежателно местоимение, показателно местоимение, въпросително местоимение, относително местоимение, отрицателно местоимение, обобщително местоимение, неопределително местоимение.

8. Еднородни части и обособени части в простото изречение.

9. Време на глагола. Минало свършено време, минало несвършено време, минало неопределено време, минало предварително време, бъдеще време в миналото.

10. Наклонение на глагола. Преизказни глаголни форми.

11. Съчинително и подчинително свързване в сложното изречение. Сложно съчинено изречение, сложно съставно изречение, сложно смесено изречение.

12. Съвместна употреба на глаголни времена и наклонения.

13. Пряко, непряко и полупряко предаване на чужда реч.

14. Неизменяеми части на речта – наречие, предлог, съюз, междуметие, частица.


Системата от задачи по литература се определя от задължителното учебно съдържание, включено в учебната програма за VII клас.


Теми. Творби и автори:

І. Българинът във възрожденския свят:

1. „Стани, стани, юнак балкански“ и „Вятър ечи, Балкан стене“ от
Добри Чинтулов.

2. „На прощаване в 1868 г.“ от Христо Ботев.

3. Из „Немили-недраги“ от Иван Вазов (І, ІІ, ІІІ, V, X глава, епилог).

4. „Една българка“ от Иван Вазов.

5. „Опълченците на Шипка“ от Иван Вазов.

6. „Българският език“ от Иван Вазов.


ІІ. Човекът в обществото – норми, ценности и конфликти:

1. Из „До Чикаго и назад“ от Алеко Константинов (откъсът от „Вие трябва да сте били на Пловдивското изложение и знаете големия павилион?“ до „На г. Айвазияна търговията отиваше твърде зле, според думите му, но той имаше надежда да разпродаде повечко „рядкости“ в последните два месеца, септември и октомври, когато след летния сезон по-заможните американци ще посетят изложението“).

2. Из „Бай Ганьо. Невероятни разкази за един съвременен българин“ от Алеко Константинов: „Бай Ганьо пътува“.

3. „Неразделни“ от Пенчо Славейков.

4. „Заточеници“ от Пейо Яворов.

5. „По жътва“ от Елин Пелин.

6. „По жицата“ от Йордан Йовков.


3. Вид и времетраене на изпита.

Изпитът от НВО е писмен.

Равнището на компетентностите на седмокласниците се проверява чрез тест с общо 26 задачи.

Времетраенето е 150 минути, а за учениците със специални образователни потребности e до 80 минути над определеното време.

4. Видове задачи:

- 18 задачи със структуриран отговор с четири възможности за отговор, от които само един е правилен;

- 6 задачи с кратък свободен отговор;

- 1 задача с разширен свободен отговор;

- 1 задача за създаване на текст.

Примерни задачи:

4.1. Със структуриран отговор с четири възможности за отговор:
Кой от хъшовете в повестта „Немили-недраги“ е поет, „написал и напечатал тайно
вече цяла патриотическа поема“?
А) Бръчков
Б) Македонски
В) Странджата
Г) Владиков

4.2. Задачи с кратък свободен отговор:
Запишете вида на изречението по състав.
Когато наклонът е по-малък от 20%, снегът трудно би нарушил своята стабилност.

4.3. Задача с разширен свободен отговор:
Запишете в 2 – 3 изречения какво е внушението на стиховете от Вазовата творба
„Опълченците на Шипка“:
(…) „Млади опълченци, венчайте България с лаврови венци! …“

4.4. Задача за създаване на текст:
Дидактическа задача: Прочетете текста (неизучавана художествена творба) и напишете подробен преразказ от името на неутрален разказвач / от името на посочен герой.

* (Примерните задачи са от НВО през 2018 г.)


5. Оценяване.

Максималният брой точки от теста е 100.

Оценяването се осъществява по стандартизирани критерии, като всяка задача се оценява с брой точки, който съответства на спецификата, трудността и логиката на решението на задачата.

Оценките от националното външно оценяване в края на VII се изразяват само с
количествени показатели – в брой точки, без да се приравняват към оценки.

Няма коментари:

Публикуване на коментар