София,
ул. „Генерал Кирил Ботев” 5
0889887871
С
наближаването на учебната 2018-2019 година Алтернативна школа за лична изява
пожелава успех на учениците, разбирателство на родителите със своите деца и
плодотворна работа на учителите!
Валентина
Георгиева
Като учител
в школата, обръщам внимание върху високите резултати, които постигнаха
кандидат-гимназистите и зрелостниците през миналата учебна година. Можете да видите
отзиви в настоящия блог при публикациите:
„Успех” от
юни, 2018 г.
„Човекът и вярата” от май, 2018 г.
С наближаването на учебната 2018-2019 година
да проверим какво е решението на Министерството на образованието и науката за
предстоящото кандидатстване след 7. клас.
МОДЕЛ
НА НАЦИОНАЛНОТО ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ ПО
БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА В VII КЛАС
ЗА УЧЕБНАТА 2018 – 2019 ГОДИНА
1. Цели на НВО в VII клас съгласно чл. 44, ал. 1 от
Наредба № 11 за оценяване на резултатите от обучението на
учениците:
-
диагностика на индивидуалния напредък и на образователните потребности на учениците от VII клас;
-
мониторинг на образователния процес за прилагане на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството на
образованието;
-
установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати от
обучението по български език и
литература, определени в учебната програма за съответния клас;
-
установяване на степента на постигане на отделни очаквани резултати от
обучението в края на
прогимназиалния етап по български език и литература, определени в държавния образователен стандарт за общо
образователна подготовка;
-
използване на резултатите от НВО по български език и литература като
балообразуващ
елемент при приемането на ученици в VIII клас.
2.
Учебно съдържание.
Системата
от задачи по български език се определя от задължителното учебно
съдържание,
включено в учебните програми от V до VII клас, като се прилагат знанията и уменията, придобити в обучението до VII
клас включително.
Теми от учебното съдържание:
1.
Текстът в общуването. Разговорен текст, научен текст, медиен текст, художествен
текст.
2.
Извличане и обработване на информация от научен, от медиен и от художествен
текст.
3.
Звукови промени в думата – подвижно Ъ; непостоянно Ъ; променливо Я; думи с несъответствие между изговор и правопис.
4. Видове
думи според речниковото им значение и звуковия им състав.
5. Думата
като лексикално средство в текста.
6.
Причастия. Деепричастие.
7. Местоимение. Лично местоимение,
възвратно лично местоимение, притежателно местоимение, възвратно притежателно местоимение, показателно
местоимение, въпросително
местоимение, относително местоимение, отрицателно местоимение, обобщително местоимение,
неопределително местоимение.
8.
Еднородни части и обособени части в простото изречение.
9. Време
на глагола. Минало свършено време, минало несвършено време, минало неопределено време, минало
предварително време, бъдеще време в миналото.
10.
Наклонение на глагола. Преизказни глаголни форми.
11.
Съчинително и подчинително свързване в сложното изречение. Сложно съчинено изречение, сложно съставно изречение,
сложно смесено изречение.
12.
Съвместна употреба на глаголни времена и наклонения.
13.
Пряко, непряко и полупряко предаване на чужда реч.
14.
Неизменяеми части на речта – наречие, предлог, съюз, междуметие, частица.
Системата от задачи по литература се определя от задължителното учебно съдържание, включено в учебната програма за VII клас.
Теми. Творби
и автори:
І.
Българинът във възрожденския свят:
1.
„Стани, стани, юнак балкански“ и „Вятър ечи, Балкан стене“ от
Добри
Чинтулов.
2. „На
прощаване в 1868 г.“ от Христо Ботев.
3. Из
„Немили-недраги“ от Иван Вазов (І, ІІ, ІІІ, V, X глава, епилог).
4. „Една
българка“ от Иван Вазов.
5.
„Опълченците на Шипка“ от Иван Вазов.
6.
„Българският език“ от Иван Вазов.
ІІ.
Човекът в обществото – норми, ценности и конфликти:
1. Из „До Чикаго и назад“ от Алеко Константинов
(откъсът от „Вие трябва да сте били на
Пловдивското изложение и знаете големия павилион?“ до „На г. Айвазияна търговията отиваше твърде
зле, според думите му, но
той имаше надежда да разпродаде повечко „рядкости“ в последните два месеца, септември и октомври, когато след летния сезон по-заможните
американци ще посетят изложението“).
2. Из
„Бай Ганьо. Невероятни разкази за един съвременен българин“ от Алеко Константинов: „Бай Ганьо пътува“.
3.
„Неразделни“ от Пенчо Славейков.
4.
„Заточеници“ от Пейо Яворов.
5. „По
жътва“ от Елин Пелин.
6. „По
жицата“ от Йордан Йовков.
3.
Вид и времетраене на изпита.
Изпитът
от НВО е писмен.
Равнището на компетентностите на седмокласниците се проверява чрез тест с общо
26 задачи.
Времетраенето е 150 минути, а за учениците със специални образователни
потребности e до 80 минути над
определеното време.
4.
Видове задачи:
- 18
задачи със структуриран отговор с четири възможности за отговор, от които само един е правилен;
- 6
задачи с кратък свободен отговор;
- 1
задача с разширен свободен отговор;
- 1
задача за създаване на текст.
Примерни
задачи:
4.1. Със структуриран отговор с четири възможности за отговор:
Кой
от хъшовете в повестта „Немили-недраги“ е поет, „написал и напечатал тайно
вече
цяла патриотическа поема“?
А)
Бръчков
Б)
Македонски
В)
Странджата
Г)
Владиков
4.2. Задачи
с кратък свободен отговор:
Запишете
вида на изречението по състав.
Когато
наклонът е по-малък от 20%, снегът трудно би нарушил своята стабилност.
4.3. Задача
с разширен свободен отговор:
Запишете
в 2 – 3 изречения какво е внушението на стиховете от Вазовата творба
„Опълченците
на Шипка“:
(…)
„Млади опълченци, венчайте България с лаврови венци! …“
4.4. Задача
за създаване на текст:
Дидактическа задача: Прочетете
текста (неизучавана художествена творба) и напишете подробен преразказ от името
на неутрален разказвач / от името на посочен герой.
*
(Примерните задачи са от НВО през 2018 г.)
5.
Оценяване.
Максималният
брой точки от теста е 100.
Оценяването
се осъществява по стандартизирани критерии, като всяка задача се оценява с брой
точки, който съответства на спецификата, трудността и логиката на решението на задачата.
Оценките
от националното външно оценяване в края на VII се изразяват само с
количествени
показатели – в брой точки, без да се приравняват към оценки.
Няма коментари:
Публикуване на коментар