Възвишено
Да се говори за „възвишено”, означава да
се насочва към естетическа категория, при която най-важният фактор е наличието
или внушението за отвъдна необятност или големина, нямаща общо със знанието за
човешкия свят. Това, което може да ни надвишава по подобен начин, е някаква
сила, която сетивата или въображението ни не познават, героизъм, а също и
пространствени размери или времеви протяжности, които са отвъд човешкия опит.
По различен начин и в различно време ефектите на срещата с възвишеното се
определят така:
- Спиране, препятствие на възможността за рационална преценка, за
разбиране, поради едновременното усещане за страх и благоговение.
- Усилване на възможностите ни да чувстваме вповече, да усещаме непозната
за нас самите интензивност на чувството.
- Към това трябва да се прибави и разразяващото се усещане за край - онова, пред което сме - пряко или въобразено, не предполага да се
случи каквото и да е оттук нататък.
За Боало „възвишеното не може да
бъде преподавано и дидактиката е безпомощна в това отношение; възвишеното не е
свързано с правила, които могат да бъдат определени от поетиката”.
Шестнадесет века преди Боало
Лонгин разпознава възвишеното в простотата на фразата тъкмо в точката, в която важността
на темата предполага тържественост и изкусност. За него дори инверсиите в
обичайния за всеки език синтаксис са знаци за възвишеното. Възвишеното може да
бъде усетено и чрез особената тишина, „мълчанието” на фразата - едно
многоточие може да изразява не просто отказ, а невъзможност да се говори,
невъзможност езикът да бъде употребен, за да посочи към нещо, както става
обикновено.
Очевидно е, че понятието за
възвишено прескача всяка норма - както на сетивата, така и на въображението и
на езика. Така, поради своята сила и отвъдност, то е не-човешко, несвързано с
реда на човешкото знание. Поради това не бива да се бърка с „красивото”, което
разпознаваме благодарение на някаква спазена пропорция, на усвоена норма.
Посочването към възвишеното не е приоритет
на литературата. Можем да го открием както в онези моменти, в които в Ботевата
поезия тема става смъртта: „Там, там ... буря кърши клонове” („До моето първо
либе”) или „ ... черни ми кърви в земята/ в земята, майко, черната” („На прощаване в 1868 г.”). Можем да го
открием и в „документални” текстове, каквито са спомените на един от Ботевите
четници: „ ... безпокоеше (ни) пехотата, която не преставаше нито за минута.
Още не бяхме излезли от гората, когато слънцето разпръсна своите лъчи върху
нас, върху околността, като направи картината още по-трогателна и жива. Това не
бе игра, това бе сериозна работа. Смърт, смърт се виеше над главите ни.
Поостанал бях...”.
АЛТЕРНАТИВНА ШКОЛА ЗА ЛИЧНА ИЗЯВА
АШЛИ
ashlibg@gmail.com
0889887871
Няма коментари:
Публикуване на коментар