СОФИЯ, УЛ. ГЕНЕРАЛ КИРИЛ БОТЕВ 5
ТЕЛ. 0889887871
Да се поменат в деня на Задушница мъртвите, означава не просто връщане към конкретната памет, към спомена за някой близък,
но и връщане към една по-обща човешка памет за това, че ако тялото умира,
другата половина на човек - душата -
продължава да живее. И този ден е
отреден за тази среща, той е отреден „за-душите”. Историята на Елин Пелин
разказва за това, че тази по-обща памет е изличена, изчезнала от човешкия свят,
че се помнят само думите за нея, но не и хармонията на преживяването й.
Така, може да се твърди, че основен мотив в
разказа „Задушница” е мотивът за изоставеността
и сиротността. Той ненатрапчиво, но
постоянно звучи в множеството си вариации.
Появява се още във въвеждащия в разказа
пейзаж, в който множество предметни детайли са обединени от смисловото поле на
„изоставеността”, на „оставането самотен”: оголелите тополи, дъждът, който ръми
и рони последните жълти листа, изкривените и зеленясали кръстове, обезличените
и буренясали гробове.
Подхванат наново не само чрез метафори като
„печални и тъжни като вдовици”, а отнесен направо към човешкия свят, мотивът се
появява чрез описанието на сирачетата, на лудия Христо, застанал до децата, на
пеещия сляп просяк, а след това постоянно присъства в диалозите на героите
сякаш „захванат” за човешкото: Станчо за кумицата си е „самичък като кукувица”,
децата му „като пиленца ще си писукат” за майка си, „погаждаш ли се със
самотията”, пита той Стоилка, „откак е умряла, половин човек съм станал” казва
Станчо за самия себе си… „Самичка мога ли?”, дава съгласието си за негова
съпруга Стоилка.
И така, „рисуването с думи”, пейзажите,
описанията на природата, и говоренето на думи, разговорите между героите са двата
начина да се разкаже за празнотата на празника, за това, че неговото чудо,
събирането на душите на мъртвите с душите на живите, честването на безсмъртието
на душата, остава невъзможно.
Това, което е събрало хората в картината на
гробищата, е не сливането на „своята скръб в общата скръб за покойниците”, не
заедността в невидимото, а нормата на видимото, на спазването на ритуала без
вяра -
затова по жалното лице на Станчо „се е отпечатало всеобщото сериозно и тъжно настроение”, присмехулните
булки, които го гледат „спомнят си, че е Задушница - и
пак правят тъжни лица”.
В бързането си да спазят ритуала, да
изрекат думите му, героите остават далеч от смисъла на празника. Вместо
споделеност, единение, самото говорене издава друго: побелелият поп Серафим
„сърдито се кара на жените”, учителката „сърдито кряска на немирниците”, над
печалната картина от гробищата „се носи неразбран и суетен шум”.
Зад изпълненото с формули и така
нечувствено, лишено от състрадателност говорене на кумица Дивдена стои разпадът
между тукашно и отвъдно, между човешко и божествено. Ето защо и съветът „лоша,
добра -
намери си” е по-скоро признание за това, че човешкият живот е осъден да
протича отвъд разликата между добро и зло, без смисъл, да е живот „без душа”,
защото само тя дава връзката с божествената посока. С тази празнина, през мъката си, през
постоянно връщащата се тъга, Станчо нито иска, нито може да се справи с изоставеността си. Неумението му да я
изговаря прави езика му груб. „Бог да прости мъртвите души, на живите пълни
гуши” е римуване, събиране през пиянството, през случайната и ужасна среща на
думите.
Такова е и събирането на Стоилка и Станчо.
То не е събиране нито на желанията, нито на волята, а на „неволите”. В казаното
от Станчо по време на тъжния „флирт” личат следите на всичко казано му по-рано - тук
са и поменаването на мъртвите, и животът и здравето на живите, и „жените
издирвачки”, и „кукувицата”. Ако в този разговор има някаква воля, тя е в
отчаянието, че трябва да се забравя. Опиянението от ракията помага този,
тукашният, човешкият свят да бъде сменен, от него да бъде отнета паметта - и
личната, и тази на празника. „Не мога да намеря аз като нея” тук е „Божана,
горката, много ме ядосваше” и „зла и проклета. Божана на нея се беше метнала”,
в думите на Стоилка „И моя Яначко беше добър” се събира с „Още една година да
беше поживял, и щеше всичко да пропие”. Пиенето приспива душите и събужда
телата -
срещу „рече Стоилка и се залюля тежко като сухо дърво” в началото на
разговора стоят „шавна с раменете си като мома” и „бързо му хвърли с очите си
едно фитилче” от неговия финал. Празникът не просто е свършил, той не се е
състоял. Той не може да е празник за безсмъртието на душата, защото човек е
изоставен от Бога и тя е мъртва още тук.
Такова е модерното, близко до Елин Пелин
тълкуване на човешката осъденост. Затова
отчаяната веселост, с която Станчо се вглежда в Стоилка, няма да разпознае
душата на Божана. Във „влажните и сиви като мъглите очи” проговаря не животът
на отвъдното, а смъртта на тукашното, на разотиващите се от разградените стари
гробища, които „се губят като сенки в синята влажна мъгла”.
Няма коментари:
Публикуване на коментар