СОФИЯ, УЛ. ГЕНЕРАЛ КИРИЛ БОТЕВ 5
ТЕЛ. 0889887871
ФРАГМЕНТЪТ
Фрагментът
е рожба на новото време - новата литература, новото изкуство.
Античната
литература познава фрагмента само като моралистичен афоризъм: Епиктет и други.
Романтизмът
притежава философско-критичния фрагмент на Новалис и Фридрих Шлегел.
Съвременната
епоха обаче познава фрагмента във всички изкуства: поезия, живопис, музика,
театър.
Фрагментът
е рожба на новото изкуство. Новото изкуство е фрагментарно. Непълно или:
недопълнено с обяснителните подробности на непосредната логика.
Ницше:
„Аз казвам и нямам време да доказвам”. Причина на фрагмента. „Моя гордост е да
казвам в десет изречения това, което всеки друг казва в една цяла книга -
което всеки друг не казва в една цяла книга…”.
Маларме:
„За мене една поема е мистерия, на която читателят трябва да търси ключа”.
Първо. И второ: „Всъщност проза не съществува; съществува само азбука и
после -
стихове. Повече или по-малко стегнати, повече или по-малко разпрострени.
Там,
дето има усилие за стил, ще има стих”.
Стихът
е фрагмент. Стилът довежда до фрагмент. Защото стилът е синтез. Синтез в
мисълта и синтез в средствата. Сгъстяване.
За
постигане на своята задача - художествения ефект -
изкуството си служи с минимум от средства.
Минимум
от средства: сгъстяване: фрагмент: стил.
Не
само една откъслечна мисъл - афоризъм
- е фрагмент. Днес цялото
изкуство е фрагментарно. Стилът довежда до фрагмент.
Стил:
синтез: фрагмент.
Изкуство:
стил: фрагмент.
Стилът,
доведен докрай, ражда фрагмент. Стилът създава художествения ефект.
Оттук:
голямата сила на фрагмента, на фрагментарното изкуство.
Фрагмент
значи: да не кажеш всичко. Да не свържеш всички отделни части с логически
мостчета.
Логиката
е анализ.
Изкуството
е синтез: фрагмент. Едно художествено произведение е построено не върху ясни
логични елементи, а върху далечни психологически асоциации. Колкото асоциациите
са по-далечни, толкова изкуството е по-фрагментарно. Повече разпокъсано - от
логично гледище; повече сгъстено - от стилно гледище.
Психологическата
основа на фрагмента е асоциацията. Асоциацията предполага голяма душевна
чувствителност: интуиция. Слабата душевна чувствителност създава близки,
осезаеми асоциации. Близките асоциации са логически продукт: илюзия, метафора.
Слабата душевна чувствителност на художника създава изкуство от осезаеми
логични асоциативни елементи на илюзията: „реализъм”. Голямата душевна
чувствителност на художника създава изкуство от далечни алогични -
граничещи с абстракцията - асоциативни елементи: изкуство на алюзията:
„символизъм”.
Символът
е асоциация - образ, създаден чрез асоциация. Образът, създаден чрез
логиката - метафората,
- е винаги образ на непосредното
осезание: адекват на действителността. Действителност: не изкуство. Логичният
образ се постига винаги чрез непосреден анализ. Резултатът е: адекват на действителността;
не изкуство.
Изкуството
дири и изтръгва от нещата тяхната есенция; не нещата - а
есенцията на нещата; не фактите - а смисъла на фактите: синтез.
Заключение:
изкуството е субективно. В противоположност на логичната действителност - обекта - и
нейния аналитичен адекват: обективния епос. Изкуството е субективно: лирика.
Епосът
принадлежи на примитивните стари времена. Изкуството на старите времена е епос.
Епос:
логика: анализ: обективност.
Лирика:
асоциация: синтез: субективност.
Лириката
е изкуството на новото време. Новото време отрича обективното изкуство на
старото време.
Хомер -
Анти-Хомер.
Епическото
изкуство действа с фактите, нещата
- и трябва да ги свързва с
логични връзки. Обективност, която довежда до подробност. Пълна картина.
Лиричното
изкуство действа с алюзията на фактите
- със символи, свързани помежду
си чрез асоциацията. Изключена е всяка възможност за подробна картина.
Фрагмент.
Днес
поезията е лирика. Епично творчество в поезията е една невъзможност. Защото
съвременната психея не притежава епичната обективност на примитивните
хомерически времена. (Една забележка: Пенчо-Славейковата „Кървава песен” е
абсурден анахронизъм.) Съвременната психея възприема всичко в света като
субективна алюзия - асоциация; синтез; фрагмент.
Колкото
душата става по-чувствителна, по-възприемчива, по-изтънена, по-способна да свързва нещата чрез асоциации, чрез алюзия на техния смисъл - чрез
интуиция, - толкова по-фрагментарно ще бъде
изкуството.
Една
разгадка: съвременната поезия - съвременното изкуство въобще -
изглежда тъмно, неясно, защото е фрагментарно съчетание на далечни
асоциации, съчетани въз основа на интуицията. Съвременното изкуство е тъмно за
тъмните души - за душите, лишени от интуиция; за душите,
които могат да възприемат само фактите
- веществото на фактите, но не и
смисъла на фактите.
А
изкуството дири и изтръгва от фактите
- от нещата -
техния смисъл и превръща фактите и нещата - чрез
интуиция - в символи.
Изкуството - било
то „символизъм” (в поезията), или „експресионизъм” (в живописта) -
действа с нещата като с интуитивни символи; символи, които въплъщават
смисъла, есенцията за нещата. Затова изкуството не може да бъде никога
„реализъм” - т.е. ясно, обективно, логично съчетание на
самите неща. То е субективно съчетание на символи. Затова е „неясно” -
„тъмно” - и фрагментарно.
Само
във фрагмента може да бъде вложен, синтезиран
- смисълът на нещата. Зад
многообразието и голямото число на нещата се крие техният смисъл; зад подробността;
зад максимума от вещество, форми и факти. Изкуството трябва да намали този
максимум, да премахне подробностите
- и разкрие смисъла
(платоническата идея), скрит зад максимума от неща. И факти. Това значи: да
намали числото на нещата и фактите, с които ще действа - да
превърне реалните елементи в символи.
Минимум
от средства: фрагмент.
Историята
на съвременното изкуство - лирика, живопис (музиката е сама по себе си
фрагмент!) - има пред себе си само фрагменти. Една
лирическа поема е създадена от отделни
- независими помежду си -
образи, които асоциацията свързва в едно цяло - една
идея; целта тук не са образите, а идеята
- образите са само символи на
идеята. Абсурдно е да се пита „какво се разправя” в една лирическа поема. Нищо
не се разправя, нищо не се описва, никакви образи не се рисуват -
образите са само символи и въплъщават идеята. Също и в живописта: днес
една картина не „представлява” нищо
- никакво дърво, нито кон, нито
човек, нито къща - никакво действие между това дърво, този кон,
този човек или тази къща; едно дърво, един кон, един човек, една къща и пр.,
нарисувани в една картина, са само образи, символи, които въплъщават идеята.
Затова една картина на някой съвременен художник изглежда тъй фрагментарна,
съчетание на отделни фрагменти - отделни образи, които асоциацията - чрез
силата на интуицията - свързва в идея. Също и в онова изкуство,
което слива в себе си поезията и живописта
- словесния и пластичния образ:
театъра. В драмите на Стриндберг („Мъртвешки танц”, „Соната на призраците”,
„Сънна мистерия”, „Към Дамаск”, „Коронна невеста” и пр.) и Морис Метерлинк всеки
словесен или пластичен образ не е самоцел, а символ, който въплъщава идеята.
ФРАГМЕНТЪТ - сп.
„Везни”, г. I, кн. 4 от 30 ноември
1919 г.
Подпис: Гео Милев.
Няма коментари:
Публикуване на коментар