сряда, 11 април 2018 г.

ТЕСТ


ТЕСТ
            Прочетете текста и разгледайте таблицата, за да изпълните задачи от 1. до 16. включително.
            Отдавна дипломирани, утвърдени вече в своите професии студенти се събрали, за да посетят бившия си професор от Университета. Разговорът скоро се превърнал в низ от оплаквания за стреса в работата и живота. Професорът влязъл в кухнята и се върнал с голяма кана кафе и поднос с различни чаши  -  порцеланови, пластмасови, стъклени, кристални; някои изглеждали обикновени, други  -  скъпи, трети  -  изтънчени. Предложил на гостите да си налеят кафе. Щом всеки държал своята чаша с кафе, професорът казал:
            -   Ако забелязахте, всички красиви и скъпо изглеждащи чаши бяха взети веднага, а обикновените и евтините останаха недокоснати. Докато продължавате да искате само най-скъпоструващото за себе си, това ще бъде източник на стрес и проблеми. Бъдете сигурни, че самата чаша не променя качеството на кафето. Понякога тя просто го прави да изглежда по-скъпо, а в други случаи скрива какво всъщност пием. Това, което всички искахте, беше кафе, а не чаша, но всеки от вас съзнателно пожела най-хубавата чаша. А после започнахте да оглеждате чашите на останалите.
            -  Сега помислете върху това  -  продължи професорът.  -  Животът е кафето, а чашите са работата, парите, социалното ви положение. Видът на чашата, която имаме, не определя, нито променя качеството на живота ни. Понякога, концентрирайки се върху чашата, забравяме да се насладим на кафето. Насладете се на кафето си!
 
Характеристика
Герой

Егоист

Бившите студенти
Търпелив
Професорът
Завистлив
Бившите студенти
Мъдър
Професорът
Алчен
Бившите студенти
Щастлив
Професорът

Текстът и таблицата са част от сборник със задачи за външно оценяване по български език и литература след 7. клас по формата PISA.
1. Разказаната история е за:
А) избора на чаши
Б) човешката мъдрост
В) качеството на кафето
Г) трудностите в живота

2. В текста НЕ се съдържа информация за:
А) вярвания, свързани с това  -  как да се постигне щастието в живота
Б) преценката на мъдрия за стойността на живота
В) суетата
Г) желанието за материално благополучие

3. Като имате предвид информацията от текста, посочете вярното твърдение.
А) Без скъпи и луксозни вещи животът е безсмислен.
Б) Навсякъде се цени постижението в материално отношение, което е много по-истинско и видимо от всяко друго благополучие. 
В) От векове мъдростта обръща повече внимание на духовното, а не на материалното.
Г) По-скъпите чаши правят кафето по-вкусно.

4. Как НЕ може да се тълкува употребеният в текста израз Животът е кафето, а чашите са работата, парите, социалното ви положение?
А) Достойнството не се гради от материалното.
Б) Животът без кафе е невъзможен.
В) Човек невинаги обръща внимание на същественото, а губи ежедневието и живота си в преследване на маловажното.
Г) Ценностите на се постигат с материални придобивки, защото са израз на духовността.

5. Коя според текста е причината бившите студенти да се чувстват нещастни?
А) преумората от работата и динамичното всекидневие
Б) липсата на достатъчно време за пълноценна почивка
В) неспособността да прозрат истински важното в живота
Г) изтощаващата амбиция да се утвърдят в професиите си

6. Какво има предвид професорът, като казва: Бъдете сигурни, че самата чаша не променя качеството на кафето. Понякога тя просто го прави да изглежда по-скъпо, а в други случаи скрива какво всъщност пием?
А) Само ако се стремим към скъпи материални предмети, ще докажем богатството и престижа си.
Б) Отношенията ни с нашите близки, които обичаме и ценим, не могат да бъдат хармонични без скъпи материални придобивки.
В) Скъпите вещи не определят щастието на човека, защото са временни.
Г) Вкусът на кафето се определя от чашата.

7. Кое е НЕВЯРНОТО твърдение, като имате предвид таблицата?
A) Стремежът към видимо материално благополучие прави хората алчни и егоистични.
Б) Хората завиждат заради скъпите вещи, а не заради прочетените книги.
В) Щастието е състояние на духа, на хармонията и човечността в отношенията между хората.
Г)  Мъдростта се купува с пари.

8. Коя информация се съдържа само в текста, но не и в таблицата?
А) за скъпите предмети
Б) за алчността, завистта и стреса
В) за мъдростта и истинските човешки ценности
Г) за преходните и непреходните човешки стремежи

9. Глаголната форма от текста „се събрали” в изречението Отдавна дипломирани, утвърдени вече в своите професии студенти се събрали, за да посетят бившия си професор от Университета е:
А) в изявително наклонение
Б) в повелително наклонение
В) в условно наклонение
Г) преизказна глаголна форма

Прочетете отново изречението от текста и изпълнете задачи от 10. до 13. включително.
Отдавна дипломирани, утвърдени вече в своите професии студенти се събрали, за да посетят бившия си професор от Университета.

10. Какво е по състав изречението?
А) сложно съставно изречение с подчинено определително изречение
Б) сложно съставно изречение с подчинено допълнително изречение
В) сложно съставно изречение с подчинено обстоятелствено изречение
Г) сложно смесено изречение

11. Подчиненото обстоятелствено изречение е за:
А) цел
Б) време
В) начин
Г) място

12. Каква е функцията на втората запетая в изречението?

13. Какво НЕ се променя, ако вместо „за да”, се използва съчинителният съюз „и”?
Отдавна дипломирани, утвърдени вече в своите професии студенти се събрали и посетили бившия си професор от Университета.                                           
А) видът на изречението по състав                                 В) смисълът
Б) броят на простите изречения                                     Г) броят на запетаите

14. Преобразувайте подчертаната част в подчинено изречение, като запазите смисъла и се съобразите с пунктуационните правила.

Понякога, концентрирайки се върху чашата, забравяме да се насладим на кафето.

15. В какво се състои преносният смисъл на изречението: Понякога, концентрирайки се върху чашата, забравяме да се насладим на кафето?

16. Като имате предвид информацията от текста и от таблицата, посочете три причини, поради които обикновените чаши остават недокоснати.

Публикуваните задачи се отнасят за седмокласниците, които се подготвят за кандидатстване през 2018 година. Очаквам решението им от всеки ученик, родител или приятел, който ще прояви интерес. Смятам, че тестът е подходящ за домашна работа, но не за пробен изпит.
Допълнете задачите до 25. включително, като се съобразите с формата на последните изпитни тестове (от 2016 г. и от 2017 г.).
Пробните изпити са пълноценна част от нашия курс в 7. клас. През втория учебен срок те се провеждат всяка седмица.

Няма коментари:

Публикуване на коментар