СОФИЯ, УЛ. ГЕНЕРАЛ КИРИЛ БОТЕВ 5
ТЕЛ. 0889887871
ПО ЖЕЛАНИЕ НА УЧЕНИЦИТЕ
7. клас
Изразът „Прощавай, роден край!” в
елегията „Заточеници” на Пейо Яворов е реторично обръщение, внушаващо
неизбежността на сбогуването на изгнаниците с родината. Допринася за
утвърждаването на основното чувство в произведението и за драматичния завършек
на споделената с читателя трагедия на заточениците. Тя се изразява в това, че те
насилствено и завинаги са откъснати от родния край, и в лишението от
възможността да продължат борбата.
Прозрението „света ще бъде сън за
нас!” в елегията „Заточеници” на Пейо Яворов слива бляна с илюзията и е израз
на безнадеждното вглеждане в бъдното. Останала назад, родината от конкретно
място някъде в света се превръща във вътрешно притежание на човека. Формата на
изказ от 1 л. мн. ч. оповестява множествеността на лирическия субект, налага
внушението, че трагичната участ на заточениците е обща.
Изразът „сетен път” в елегията
„Заточеници” на Пейо Яворов внушава окончателната решеност на съдбата.
Повторението насочва към омонимията, градена чрез употребата на думата „път” в
текста. Пътят изразява движението на кораба, но има смисъл и на „последен
миг” -
като определител на време.
Изразът „почиват яростни вълни” в
елегията „Заточеници” на Пейо Яворов е оксиморон, продължаващ линията на
събиране на противоположностите в един образ. В природния свят денонощният
цикъл се затваря в покоя, но този покой е невъзможен за бунтовниците, насила
отвеждани към вечно изгнание.
Изразът „алеят морски ширини” в
елегията „Заточеници” на Пейо Яворов метафорично внушава интензивността на
червения цвят на залязващото слънце. Символизира жизнеността, свързва се с
кръвта и с жертвената борба. Промяната на цветовете в елегията е символ на
угасването на надеждата за обратен път и за друго себеосъществяване на героите,
на потъването им в бездната на отчаянието.
|
Разсъжденията са написани
от ученици в 7. клас през 2010/ 2011 учебна година.
12. клас
Фрагменти от
съчинение
МОТИВЪТ ЗА САМОТАТА В
ТВОРБАТА „МАЙЦЕ СИ”
НА ХРИСТО БОТЕВ
Мотивът
за самотата присъства в цялостната концепция на творбата. Лирическият аз е
сломен от кризиса на индивида, породен от отчуждението, нахлуло и обсебило
душата му. Героят е лишен от възможността да намери някакъв смисъл в живота си.
Неговата младост е попарена, а мечтите му са безнадеждни. Правотата и вярата
той се опитва да намери в диалога с майката. В него лирическият говорител
изразява желание за прощална прегръдка с близките си и за смърт - не
юнашката гибел в борбата, а изчезване – тотално отсъствие.
Майката
е първата и основна фигура, на която лирическият субект в поезията на Ботев
доверява своя съкровен свят, драмата и трагедията на индивидуалното си битие.
Тя е посочена като адресат на речта в заглавието на стихотворението „Майце си”.
Използваната възвратно-притежателна форма
„си” очертава границата на света на лирическия герой, неговото ядро.
Съпричастността на майката към сферата на интимно-личните отношения е условие
за откровеността на споделеното.
В
образа на майката е концентрирано всичко
- тя е началото и краят на живота
на лирическия субект, тя затваря кръга на битието. Нейното слово предопределя
пътя на сина и същините в неговия живот. Това е осъзнато от лирическия субект,
който изплаква:
Освен
тебе, мале, никого нямам,
ти
си за мене любов и вяра;
но
тука вече не се надявам
тебе
да любя: сърце догаря!
За
лирическия герой майката е Вяра, Любов, Надежда. В стихотворението на Ботев
тези християнски добродетели са проблематизирани, лирическият герой се съмнява
във възможността им да опазват живота и да укрепват духовно човека. Силни са
интонациите на печал, отчаяние и отказ от действие. У лирическия субект се
поражда вътрешно усещане за безприютност на „мечти и мисли”, за безопорност.
Той е обезверен и обезсилен. Дори сърцето му
- друг ключов образ в поезията на
Ботев, тук не е фигура на живота, не задава неговия ритъм, не пулсира, а е
определено като догарящо. Метафората за тлеенето -
„сърце догаря”, е смислоопределяща и задава необичайната представа за
смъртта. Лирическият герой тук сякаш изживява предварително не само своето
умиране, но и своята положеност в отвъдното.
Разсъжденията са на
зрелостник, постигнал на матурата отличен 5.98.
Няма коментари:
Публикуване на коментар