вторник, 8 май 2018 г.

РИЦАРИТЕ НА БЪЛГАРСКАТА СВОБОДА


АЛТЕРНАТИВНА ШКОЛА ЗА ЛИЧНА ИЗЯВА
ПРОБЕН ИЗПИТ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА В 7. КЛАС
21. 05. 2006 г.

РИЦАРИТЕ НА БЪЛГАРСКАТА СВОБОДА

Съчинение разсъждение върху одата „Опълченците на Шипка” от Иван Вазов

      В одата  Опълченците на Шипка”, част от поетическия цикъл Епопея на забравените”, Иван Вазов възхвалява подвига на българските доброволци, защитници на родния връх. Поетът изразява своето преклонение пред храбростта и себеотрицанието, които младите опълченци проявяват в моментите на най-голямо изпитание. Увековечавайки делото на героите, творецът утвърждава националното ни достойнство и чест.
       В най-тежките моменти от битката българските доброволци проявяват невиждана сила и устойчивост на духа. Тяхната храброст и готовност за саможертва в името на свободата на родината предизвикват възхищението на лирическия говорител. Той се прекланя пред себеотрицанието и непоколебимостта на младите опълченци. Обезсмъртявайки техния подвиг, поетът доказва свободолюбивия дух и непреклонността на българите, разкрива величествения облик на рицарите на българската свобода.
       Още в лирическия увод Иван Вазов се изявява като защитник на националното достойнство и чест. В първата част от лирическото встъпление са разкрити най-черните страници от българската история. Ударите на хулителите преминават през вековното чуждо владичество, което българинът търпи безропотно, през погрома при Беласица и Батак, докато стигнат до най-тежката обида за всеки народ: „нека таз свобода ни бъде дар!”.  Анафората „нека”, въвеждаща изречение след изречение, удар след удар, подкопава увереността на нападките чрез своята многобройност. Тя илюстрира привидното съгласие на лирическия говорител с едностранчивите хули, отправени от недоброжелателите.
       Втората част се противопоставя на първата. Лирическият говорител сравнява подвига на българските доброволци със славните Термопили, което дава повод на Вазов да се гордее, че е българин.
       Обръщението „О, Шипка!” е емоционално наситено. В него се преплитат възторгът и преклонението на родолюбеца от делото на младите опълченци, защитници на свободата.
       Картината на битката се отличава с яркостта на изображението. Урвата е „дива”, смъртта  -  неизбежна. Родната земя е застлана с кръв и с мъртви тела. Въпреки това стихията на сражението се разразява с още по-голяма сила. Доказателство  е краткото: „Пристъпи ужасни!”.
       Настъпващи от подножието на урвата, ордите са не само груба сила, но и безлична маса, лишена от съзнанието на съставящите я индивидуалности. Фанатичната ярост, от която са ръководени, може да се превърне в страх при сблъсък с достоен противник:
                                                                     ...Турците реват,
                                               насипи налитат и падат, и мрат; -
                                               идат като тигри, бягат като овци
                                               и пак се завръщат;
        „Бесни и шумещи”, ордите са ръководени единствено от желанието си да властват над един народ, дръзнал да се опълчи на тиранията. Страстта им към господство личи в думите на Сюлейман, наречен чрез инверсия „безумний”: „Търчете! Тамо са раите!”. Отношението към защитниците е продиктувано от жаждата за власт, но то не подхожда на храбростта и силата на младите опълченци. Те се бият за свободата на българския народ. Проличава контрастът между турците и  доброволците. Той е засилен от редуването на поредица от поетически фрагменти, показващи ту гъстите орди, ту защитниците на върха. Това движение на описателния поглед градира напрежението в одата.
        Младите защитници на върха се бият „без сигнал, без ред” и именно така, но вдъхновени от силата на своята цел, те превъзхождат врага. Възхищението на Вазов към делото на опълченците го подтиква да хиперболизира бойните им действия:
                                                                          ...българи, орловци
                                               кат лъвове тичат по страшний редут,
                                               не сещат ни жега, ни жажда, ни труд.
       Пространствените значения са друг важен фактор за изграждането на образите в творбата. На турците принадлежи „урвата дива”, а на опълченците  -  върхът, изразител на тяхната духовна извисеност и високата отговорност на делото им. За общото противопоставяне „високо – ниско” има роля образното спояване на българските доброволци с Балкана. То започва още в началото на средищната част:
                            ...Горските долини
                                               трепетно повтарят на боя  ревът.
Храбростта и силата на българските доброволци се сливат с твърдостта и устойчивостта на Балкана. Метафоричният израз „вълните намират канари тогаз” потвърждава внушението за устойчивостта на духа и непоклатимостта на опълченците.
       В моментите на най-отчаяния щурм и на най-лютия отпор лирическият говорител разкрива действията и съкровените мисли на защитниците на върха. Столетов дори е наречен „наший генерал”. Този израз на искрено съпричастие предизвиква вниманието на читателя и той съпреживява въздействието на думите:
                                                                        ... „Млади опълченци,
                                                    венчайте България с лаврови венци!
На вашата сила царят повери
                                                     прохода, войната и себе дори!”
Неслучайно Столетов използва името на родината като мотивиращо средство. Инверсията в стиха „дружините горди” акцентира върху осъзнатата жертвоготовност на опълченците. Синтактичният паралелизъм „патроните липсват, но волите траят, /щикът се пречупва  -  гърдите остаят” внушава непоклатимостта и устойчивостта на българските борци. Разкривайки съкровените мисли на опълченците, лирическият говорител изразява идеята за любовта към живота, която отстъпва пред верността към идеала:
                                                „България цяла сега нази гледа,
                                                     тоя връх висок е: тя ще ни съзре,
                                                      ако би бегали: да мрем по-добре!”
Проличава бързата промяна на мисълта. За опълченците саможертвата е единствената възможна проява в този решаващ момент.
      Кулминацията в творбата онагледява страховита картина  -  труповете „катурят, струпалят, като живи пак!”. Стихът „кат демони черни над черний рояк” подчертава обречеността на поробителя. Българските доброволци „желязото срещат с железни си гърди”. Силата се сблъсква със сила, желязото с желязо. Именно в тази явна прилика се съдържа различието между грубата сила на насилието и нравствената извисеност на българските герои.  
       Опълченците преминават през последното си превъплъщение  -  тяхното падане означава падане на върха:
                         Йоще миг  -  ще падне заветният хълм.
                         Изведнъж Радецки пристигна с гръм.
                                       .   .   .    .   .   .        
      Последвалото многоточие развива идеята за нееднозначността на поражението, заложена още в лирическия увод на творбата. Завършекът на битката е важен за историческата съдба на народа, но лирическият говорител акцентира не върху победата, а върху устойчивостта, смелостта и саможертвата на защитниците на върха, защото тяхното поведение в драматичните мигове на възможен погром разкрива най-ценното от характера на българина. Осъзнатата жертвоготовност на опълченците позволява на поета родолюбец да съпостави делото им с това на храбрите спартанци и да акцентира върху достойнството на доблестния дух на човека, което не се определя само от крайния резултат на една битка.
       В последното четиристишие е въплътено съзнанието за безсмъртието на подвига, за вечната памет на героите:
                                   И днес йощ Балканът, щом буря зафаща,
                                   спомня тоз ден бурен, шуми и препраща
                                   славата му дивна, като някой ек,
                                   от урва на урва и от век на век!
Голямата национална и човешка победа, въплътена в този завършек, поема към бъднините с вярата, че доблестта, устойчивостта на духа и на идеалите е най-ценното и истински безсмъртно достойнство на човека.
      В моментите на най-голямо изпитание българските доброволци проявяват невиждана смелост. Себеотрицанието и силата им предизвикват възхищението на поета. Той обезсмъртява техния подвиг и утвърждава българското достойнство и чест. Вазов избира жанра на одата, защото той е съпоставим с възторга и преклонението на родолюбеца. Творбата е почит към безкористната саможертва, към верността на свята цел. Тези висши човешки стойности определят извисената  нравственост на  Вазовите герои. Те са рицарите на българската свобода.

ОБРЪЩАМ СЕ КЪМ АВТОРА НА СЪЧИНЕНИЕТО С ПОЧИТ ЗА ДЪЛБОКИЯ ПОГЛЕД КЪМ ТВОРБАТА, ЗА ИЗКЛЮЧИТЕЛНОТО ВЪЗДЕЙСТВИЕ И УБЕДИТЕЛНОСТ! ДА! ОПЪЛЧЕНЦИТЕ СА РИЦАРИТЕ НА БЪЛГАРСКАТА СВОБОДА! 



Няма коментари:

Публикуване на коментар